Pedagógia ágazat

HA SZERETSZ EMBEREKKEL FOGLALKOZNI, AKKOR GYERE ÉS TANULD KI A SZAKMÁT!

1. Pedagógiai munkatárs

Szakirány: Pedagógiai asszisztens

A kompetenciahatárokat betartva közreműködik a gyermek/fiatal tevékenységeinek, tanítási óráinak előkészítésében és lebonyolításában. Részt vesz az intézményen belüli és intézményen kívüli programok, szabadidős feladatok előkészítésében és lebonyolításában. Felügyeli, kíséri a csoportot, gondozási feladatokat lát el, részt vesz a gondjaira bízott gyermek/fiatal higiénés szokásrendszerének kialakításában. Koordinálja a család és az intézmény kapcsolattartását. Munkája során differenciált bánásmódot alkalmaz. Különös figyelmet fordít a hátrányos szociokulturális környezetből érkező gyermekre, tanulóra és családjára, valamint figyel a különleges gondozáshoz való jog érvényesülésére. Munkáját a családokkal, más szakemberekkel és a gyermekkel/fiatallal történő kölcsönös tisztelet, tolerancia és hatékony kommunikáció határozza meg.

Elhelyezkedési lehetőségek:

  • óvodában
  • iskolában
  • gyermekotthonban
  • lakásotthonban
  • egyéb (gyermeknevelő, gondozó) intézményben

Alapkompetenciák:

  • nevelési/oktatási feladatokat értelmez
  • együttműködik más szakemberekkel
  • szociális problémákat felismeri
  • a különleges bánásmódot igénylő gyermeket felismeri
  • differenciált bánásmódot alkalmaz
  • konfliktusokat felismeri és a megoldásra törekszik
  • tevékenységek, tanórák eszközeit előkészíti
  • rendezvények, programok szabadidős tevékenységeket szervez
  • pontos, következetes munkát végez
  • a különböző helyzetben élő emberek iránti empátiára, toleranciára törekszik
  • általános ismereteket speciális helyzetekben képes alkalmazni
  • pedagógiai, pszichológiai, egészségtani ismereteit alkalmazza
  • a szakmai, etikai szabályok betartására, szakmai értékek képviseletére törekszik

Szakirány: Gyógypedagógiai asszisztens

Részt vesz a közvetlen gyógypedagógiai munkában, az intézményen belüli és kívüli programok, szabadidős tevékenységek előkészítésében, szervezésében és lebonyolításában. Felügyeli, kíséri a gyermekeket/tanulókat, csoportokat. A gyógypedagógus/pedagógus útmutatásai alapján ellátja a sajátos nevelési igény-specifikus, fogyatékosság-specifikus, gyógypedagógiai asszisztensi feladatokat. Közreműködik a sajátos nevelési igényűszemélyek körében végzett általános jellegű nevelési, oktatási, gondozási feladatokban, a tanórák előkészületeiben és lebonyolításában, a higiénés szokásrendszer kialakításában, valamint a közösen végezhető munkatevékenységekben. Segít az intézmény és a család kapcsolatának koordinálásában. Betartja a titoktartási kötelezettséget. Munkáját a sajátos nevelési igényű, fogyatékos személyekkel, családtagjaikkal, és más szakemberekkel történő kölcsönös tisztelet, tolerancia és hatékony kommunikáció határozza meg.

Elhelyezkedési lehetőségek:

  • bölcsődében
  • integrált óvodában
  • integrált iskolában
  • speciális óvodában
  • speciális iskolában
  • speciális gyermekotthonban
  • speciális lakásotthonban
  • felnőtt fogyatékosok intézményeiben

Alapkompetenciák:

  • olvasott, írott köznyelvi és szakmai szöveget megért
  • információk gyűjtését végzi
  • empátiára, toleranciára törekszik
  • konfliktusmegoldásra törekszik
  • a szabadidős tevékenységek önálló szervezését végzi
  • gondozási, önkiszolgálási feladatok irányítását végzi
  • munkatevékenységek szervezését, megvalósítását végzi önállóan
  • hatékony munkára törekszik a gyógypedagógussal együttműködve
  • a megfelelő nevelési módszerek megválasztására, alkalmazására törekszik
  • foglalkozások eszközeinek előkészítését végzi
  • differenciált bánásmódot alkalmaz
  • a különleges bánásmódot igénylő gyermeket felismeri
  • a gyógypedagógus/pedagógus által kijelölt feladatokat végrehajtja
Pedagógia ágazat